Als je in de muziekindustrie werkt, ken je Joris vast wel. Joris is namelijk dé man die de platen van Sony Music promoot. Een supertoffe job, natuurlijk. We vroegen aan Joris hoe dat werkt en hoe zijn carrière er voor Sony uitzag. Lees je mee?
Hi Joris! Je bent meteen met een vliegende start begonnen in de muziekindustrie, als stagiair bij Excelsior Recordings. Vertel eens hoe jouw liefde voor muziek is ontstaan.
Een beetje cliché, maar het is begonnen thuis in de platenkast van m’n vader. Daar vond ik The Doors, Rory Gallagher, De Dijk en Elvis. M’n ouders hadden zelf ook altijd muziek aan staan in huis, dus het was er eigenlijk van kleins af aan al. Ik ben vanaf een jaar of 8 iedere dag met muziek bezig. Het kijken van concert dvd’s, platen opzetten en later ook zelf in bandjes spelen.
Na Excelsior ben je een aantal keren muziekprogrammeur geweest, bij o.a. Stukafest en Jannarok. Wat trekt je in deze rol aan, en kun je kort uitleggen wat je deed?
Ik zat op school en studeerde Media & Entertainment management. Om ervaring op te doen ben ik festivals gaan programmeren. In het dorp waar ik ben opgegroeid, Diepenheim in Twente, was er altijd een fanatieke club jongeren die samen het festival Jannarok op Hemelvaartsdag organiseren, waarvan ik dus de muziekprogrammering deed. Bij Stukafest heb ik een editie de programmering in Utrecht gedaan. Daar was ik net heen verhuisd en het leek me tof om de stad en mensen te leren kennen.
Welke artiest had je erg graag zelf ergens geprogrammeerd?
Het zou erg tof geweest zijn om De Staat nog een keer geboekt te hebben. Zij hebben in hun early days ooit nog op Jannarok gestaan, toen waren ze nog vrij onbekend. Zou leuk zijn om die nog eens terug te zien daar.
Kun je goed naar festivals gaan, zonder je programmeurpet op te hebben?
Ja hoor! Ik ben nooit fulltime programmeur geweest, dat deed ik er naast m’n school altijd bij. Ik vond het wel erg leuk om op festivals op zoek te gaan naar nieuwe acts, maar ik was daar dan ook altijd voor m’n plezier.
Daarover gesproken… naar welke festivals ga je zelf graag?
Er is er eentje waar ik ieder jaar sinds 2017 heen ga en dat is Lowlands. Dat blijft toch altijd speciaal, zoveel te doen en te zien. Leuke, gevarieerde programmering en altijd vooroplopend met nieuwe acts.
In 2017 belandde je bij V2 Records. Daar zijn onder andere artiesten als Mumford & Sons, Pitou, EUT, Alice Merton, Douwe Bob, Marathon, Jungle by Night en meer aangesloten. Vertel eens hoe je daar terechtkwam.
Ik heb in het derde jaar van mijn studio stage gelopen bij Excelsior Recordings, daar heb ik destijds Tom van V2 ontmoet. Via hem ben ik na m’n studie bij V2 terechtgekomen.
Momenteel ben je 4+ jaar Promotion Manager bij Sony Music NL, hoe ben je daar beland?
Ik heb in totaal drie jaar geplugd bij V2, daar heb ik ontzettend veel mensen uit de muziekindustrie leren kennen, zo ook van Sony Music. Zij waren op een gegeven moment op zoek naar een nieuwe plugger en omdat ik al wat ervaring had, ben ik daar op sollicitatie gegaan en uiteindelijk dus daar ook gaan werken.
Wat zijn je grootste successen in die rol?
Ik vind het vooral heel tof om te zien hoe artiesten groeien van een kleine zaal Melkweg naar een AFAS of Ziggo Dome. Wij zijn bijvoorbeeld de laatste jaren veel bezig geweest met Nothing But Thieves, Tate McRae en Lost Frequencies. Dat zijn allemaal artiesten waar we als team hard voor en mee gewerkt hebben en waarvan je ziet dat die ook echt gegroeid zijn. Dat is denk ik ons grootste succes.
Wat voor skills heb je nodig om in jouw huidige rol succesvol te zijn en welke studie raad je aan?
Ten eerste moet de muziek op #1 staan. Daar begint het allemaal mee en dat is de reden waarom ik dit werk ben gaan doen. Verder is het denk ik goed om initiatief te tonen, open te blijven in je communicatie, geen 9-tot-5-mentaliteit te hebben en proberen om je enthousiasme voor de muziek op andere mensen over te brengen.
Als laatste: heb je tips voor mensen die in de toekomst jouw rol willen vervullen?
Laat jezelf zien, probeer via stage / afstudeerplekken de industrie binnen te komen en zorg dat die organisatie zich jou blijft herinneren als je klaar bent. Het is altijd goed om aanwezig te zijn bij shows, conferences en events voor muziekprofessionals. Verder is het belangrijk je te onderscheiden, jezelf te blijven en met beide benen op de grond te blijven staan.