/////////////////////////
Foto: Set Vexy

Lotje is tourmanager van o.a. Within Temptation en werkt sinds 2003 in de muziekindustrie. Ze begon al vroeg met het organiseren van eigen concerten en dat is er (gelukkig) nooit meer uitgegaan. We vroegen haar het hemd van het lijf over het tourleven. 

Wat houdt je werk in?

Ik ben freelance tourmanager. Ik werk of heb gewerkt voor onder andere Within Temptation, M83, Röyksopp, MØ en Fever Ray. Samen met hen en andere crewleden zorg ik ervoor dat elke tour (zoveel mogelijk) op rolletjes loopt. Als tourmanager ben je het eerste aanspreekpunt tijdens de tour. Als er dus iets misgaat, of iemand heeft vragen, weet jij als tourmanager wat te doen. 

Hoe ben je in de muziekindustrie terecht gekomen? En hoe heeft je carrière zich verder ontwikkeld in de industrie?

Ik ben eigenlijk vanaf mijn twintigste aan het werk in de industrie. Ik ben in Zuid-Limburg opgegroeid, en daar was niet zoveel te doen. Ik was heel erg into rockmuziek, dus ik ging af en toe naar liveshows in grotere zalen, maar daarvoor moest ik eigenlijk altijd naar Amsterdam. Ik besloot het toen maar zelf te doen. Ik begon op school met het organiseren van optredens. Dat vloeide eigenlijk over in lokale concerten in Maastricht organiseren. Vaak met een dj, en soms een band. Rond die tijd hoorde ik van een vriendin dat ze Music Management ging studeren in Tilburg. Dat ben ik toen ook gaan doen. In die periode werkte ik ook bij 013 om jassen op te hangen. Daar werken zoveel mensen uit verschillende takken van de muziekindustrie. Dus daar heb ik meteen contacten gelegd. Uiteindelijk werd ik Stage Manager voor de kleinste zaal in 013 en daar ontmoette ik een band waarmee ik op tour mocht. Daarna vond ik een stageplek bij een boekingskantoor, en aan het eind van mijn stage wilde ik graag mee op tour met één van de bands. Dat mocht, en zo is het balletje gaan rollen. 

Is er een moment dat je echt verliefd werd op je vak? Welk moment was dat?

Ja! Dat was eigenlijk meteen op school. Toen ik in de zaal stond bij het door mij georganiseerde optreden. Er stonden een paar honderd mensen te dansen. En ik dacht: “Wow! Deze mensen staan hier te dansen door mij, hoe vet!” En op mijn vervolgopleiding kwam een gastspreker vertellen over tour management. Toen wist ik: dit wil ik doen.

Als tourmanager heb je de volgende skills in huis:

Proactief zijn staat met stip op 1. Je moet vooruitkijken en dingen oplossen voor ze een probleem kunnen worden. Zien wat er nodig is, en dan op tijd inspringen. Een voorbeeldje: als je over een halfjaar naar Amerika gaat, is het verstandig om nu Visa’s aan te vragen. Maar ook communicatie is belangrijk. Stel vragen aan de band waarmee je tourt; leer ze zo goed mogelijk kennen. “Wat is het plan voor de backline? Hoeveel mensen komen er mee? Is er een tourbus? Wat is het budget?”. Dat zijn allemaal vragen waar je antwoorden op nodig hebt. Je hoeft deze skills trouwens niet al in the pocket te hebben; je kunt ze ook leren. Maar als tourmanager heb je ze zeker nodig.

Voor welke artiest zou je graag nog eens werken en waarom?

Heel eerlijk: ik ben zelf een groot muziekfan, maar het gaat voor mij meer om werken met leuke mensen die goed zijn in wat ze doen. Wel lijkt het me heel vet om nog eens een wereldtour te doen met een grote band als Queen. Of nog een arenatour. Dat is echt heel anders dan een clubtour en heb ik nu net voor het eerst gedaan! Fantastisch.

Wat is een uitdaging in jouw werk?

Een langere tijd van huis weg zijn. En er zit ook een HR-aspect aan tourmanagen. Dat is eigenlijk vooral bij grotere tours. Je werkt dan met een groot team en je kent elkaar niet allemaal persoonlijk. Bij kleinere tours is dat wel zo. Tijdens grotere tours krijg je weleens klachten over luidruchtige crewleden. Het is dan aan mij om daar iets mee te doen.

Waar krijg je het meeste energie van binnen je werk?

Werken met mensen die nét komen kijken. Met mijn ervaring kan ik mooie kansen doorgeven en bijvoorbeeld een kleine tour doorgeven aan iemand die net start. Ook leg ik graag uit hoe je begint met tourmanagement. Zo heb ik tijdens COVID mentorships opgepakt, en één van mijn leerlingen is nu in Azië op haar eerste wereldtour.

Daarnaast ben ik Backstage Pass gestart om jonge vrouwen in de muziek verder te helpen. Dit zijn 5 inspiratiedagen, georganiseerd in poppodia door heel Nederland. Op de inspiratiedag laten verschillende vrouwen uit het werkveld zien hoe het is om te werken in podiumtechniek. Zelf doe ik daar veel verschillende dingen voor, zoals sponsors zoeken en marketingtaken. Een hele toffe uitdaging!

Wat is de gaafste tour of show waar je tot nu toe aan gewerkt hebt?

M83 toen ze net begonnen. En nog heel klein waren. Er kwamen toen zo’n 300 mensen naar een show. Het was echt ik, de band en een busje. En nu staan ze op het hoofdpodium op Coachella! Het was heel leuk om jaren met een band te werken terwijl je ze ziet groeien.

Wat is de grootste ‘blunder’ die je hebt gemaakt?

Haha. Hier heb ik één goed verhaal over, die ik vaker deel. Ik was op tour met Susanne Sundfør. Zij speelde toen ergens in Noorwegen samen met Röyksopp. Backstage kende iedereen elkaar. Tussen beide concerten door werd het dus erg gezellig, en ook na het concert gingen we met een grote groep een biertje drinken. Na het biertje vertrokken we allemaal naar ons hotel. De volgende ochtend zit ik aan het ontbijt met de chauffeur van onze tourbus. Hij zou ons terugbrengen naar Oslo. Ik vroeg hem of hij de backline al had ingeladen en hij antwoordde met: “Backline?”. Wat bleek: de backline had de he-le nacht op het plein gestaan waar het concert was. Gelukkig waren we in een klein Noors dorpje, want er zat onder andere een superdure vintage drumkit tussen de spullen…

Welke belangrijke lessen heb je geleerd?

Jij bent als tourmanager altijd de eindverantwoordelijke. Het is dus echt heel belangrijk dat je geen aannames doet. Zoals in veel beroepen, werk je ook hier met een team. Iedereen heeft zijn eigen taak. Soms ga je er vanuit dat iemand daarom iets oppakt. Als later blijkt dat dat niet gedaan is, ben jij verantwoordelijk. Check altijd alles dubbel!

Wat zijn jouw tips voor mensen die graag een baan in de muziekindustrie willen?

Hier kan ik heel lang over uitweiden. Dat heb ik zelfs al gedaan! Op Diversity On Tour schrijf ik tips uit, maar stuur ik je ook door naar interessante online cursussen en podcasts.

Wat zijn je tips voor mensen die tourmanager willen worden?

Vooral: begin gewoon! Ga naar livemuziek. Of bezoek ‘s middags een venue en spreek iemand aan, bijvoorbeeld een kleine band. Stel jezelf voor en vraag of je ze kan helpen met het dragen van spullen. Je zult in eerste instantie vaak een ‘nee’ krijgen, maar er gaat iemand een keer wél ‘ja’ zeggen. En dan houd je contact. Voor je het weet bel je de Melkweg om iets te regelen. Zo raak je bekend met wie er op welke plek in de muziekindustrie zit, en leer je steeds meer mensen kennen.

Je kunt ook online beginnen. Zoek bijvoorbeeld op LinkedIn of in Facebookgroepen tourmanagers die in de buurt wonen op. Vraag of ze een kop koffie willen drinken om je op weg te helpen. En houd ook contact na het kopje koffie! Vraag hoe het met ze gaat en vertel waar je nu mee bezig bent. Misschien hebben ze iets voor je. Blijf proactief. Jij wilt iets van hen, niet andersom. Het werkt bijvoorbeeld niet om online te roepen: “Ik woon daar en daar, wie kan ik shadowen?”. Verwacht niet dat iemand op jou afstapt, maar stap zelf op iemand af! 

Wil je altijd op de hoogte blijven van onze nieuwe vacatures en artikelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Geen zorgen, we gaan je niet spammen ;-).

The Music Recruiters
IJsbaanpad 2
1076 CV Amsterdam
+31 (0)20 845 6552
info@themusicrecruiters.com

Privacy policy